Kliknutím zde přejdete na BrainMarket.cz

Vitamin D3

Další názvy:
Cholekalciferol
Vitamín D3 neboli cholekalciferol je jednou za základních forem vitamínu D. Cholekalciferol je neaktivní, nehydroxylovanou formou vitamínu D3.  Největší množství vzniká při působení slunečního záření na pokožku, přičemž s postupujícím věkem jeho produkce klesá. Proto je možné vitamín D3 získat z potravin živočišného původu (rybí tuk, vaječný žloutek, játra, mléko). Komerčně se vitamín D3 připravuje z lanolinu, který se získává při mytí jehněčí vlny. Jde o voskovou látku z ovčí vlny. Biologicky dostupný vitamín D3 dokáže tělo rychle přeměnit a vstřebat.

Cholekalciferol se hydroxyluje v játrech na kalcifediol, který je znovu hydroxylován v ledvinách na kalcitriol, což je nejaktivnější hormonální forma vitamínu D3. Pro lidské tělo je lépe využitelný vitamín D3 než vitamín D2.

Zvyšuje obranyschopnost organismu a podílí se na udržení správné hladiny vápníku a zvyšuje jeho vstřebatelnost, také zvyšuje vstřebatelnost fosforu. Díky tomu ovlivňuje výstavbu kostní tkáně, zajišťuje správný vývoj a růst kostí, působí jako prevence proti osteoporóze. Reguluje krevní tlak a hladinu cukru v krvi. Podílí se na regulaci hormonů souvisejících se stresem, které mohou pomoci snížit deprese a úzkost. Brání proti nachlazení a chřipce.

Nedostatek vitaminu D3 způsobuje především u děti malformaci kostí, svalová slabost, kazivost zubů a četné zlomeniny. Kromě toho také nedostatek způsobuje poruchy nervového systému, deprese, poruchy spánku a podrážděnost.

Při užívání vitamínu D se mohou objevit následující vedlejší účinky: 
nevolnost, zvracení, ztráta chuti k jídlu, žízeň, zvýšené/snížení močení, zmatenost, nepravidelný srdeční rytmus, ztuhlost, bolest těla, alergie: kopřivka, obtížné dýchání, otoky tváře, rtů, jazyka, krku a bolest na hrudi/obtíže s dýcháním. 

Užívání vitamínu D3 je kontraindikováno u: vysoké hladiny vitamínu D v těle, vysoké hladiny vápníku v těle, alergii na vitamín D, jakýkoliv stav, který ztěžuje vstřebávání živin z potravy. 

U následujících stavů je důležité se poradit s lékařem před začátkem užívání vitamínu D: srdeční choroba, onemocnění ledvin, elektrolytová rovnováha, cukrovka, fenylketonurie, těhotná nebo kojící žena: může dojít k poškození nenarozeného nebo kojeného dítěte při nesprávném množství.

Vyhledejte složení

1 2 3 4 5 6 a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Blog

Lipozomální vitamín C
Lipozomální vitamín C
Vitamin C (kyselina askorbová) je vitamin, který vaše tělo potřebuje k tvorbě krevních cév, chrupavek, svalů a kolagenu v kostech. Je také nezbytný pro proces hojení vašeho těla. Můžeme jej najít v potravinách jako jsou sladké brambory, paprika, melouny, citrusové plody, červené zelí, kiwi nebo chřest. 
N-Acetyl cystein (NAC)- „SUPERMAN“ mezi antioxidanty
N-Acetyl cystein (NAC)- „SUPERMAN“ mezi antioxidanty
N-acetyl cystein je antioxidant s četnými pozitivními vlivy na naše zdraví. Pomáhá chránit naše plíce, mozek a srdce. Bojuje proti infekcím a zánětům. Zvyšuje hladinu glutathionu a tím chrání tělo před oxidačním stresem, který bývá příčinou chronických onemocnění. V dnešním článku se dočtete o jeho benefitech, dávkování a případných vedlejších účincích.
Vše co potřebujete vědět o vitamínu K
Vše co potřebujete vědět o vitamínu K
Většina lidí o vitamínu K2 nikdy neslyšela. I přesto, že hraje tento vitamín zásadní roli v mnoha aspektech našeho zdraví, je v naší stravě vzácný a dosud mu nebyla věnována velká pozornost. Vitamín K objevil zubař Weston Price, který na počátku 20. století cestoval po světě a zkoumal vztah mezi stravou a nemocemi v různých částech světa. Zjistil, že přirozená, neprůmyslová strava měla vysoký obsah určité živiny, která podle všeho poskytovala ochranu proti zubnímu kazu a chronickým nemocem. Věří se, že právě tato tajemná živina byl vitamín K2.
Omega-3 nenasycené mastné kyseliny
Omega-3 nenasycené mastné kyseliny
Omega-3 mastné kyseliny jsou známé kvůli jejich dobrému vlivu na naše zdraví. V těle působí pozitivně na kardiovaskulární systém, pomáhají při budování svalové hmoty a příznivě ovlivňují naši náladu. Poněvadž si lidské tělo neumí vytvořit omega-3 mastné kyseliny, označují se tyto kyseliny jako „esenciální“, což znamená, že je musíme získat ze své stravy.