Kliknutím zde přejdete na BrainMarket.cz

Vitamin B6

Další názvy:
Pyridoxin
Vítamín B6 neboli pyridoxin je společné označení pro 3 sloučeniny, které jsou odvozené od organické aromatické sloučeniny - látky pyridin. Tyto sloučeniny jsou pyridoxol, pyridoxal a pyridoxamin, přičemž v organismu z nich vznikají deriváty, které ovlivňují metabolismu sacharidů a aminokyselin. Vitamín B6 je rozpustný ve vodě a jeho nadbytek je vyloučen v moči.  Aktivní formou tohoto vitamínu je sloučenina pyridoxal-5-fosfát.
 
Vyskytuje se v bramborách, fazolích, cizrně, hovězím a kuřecím mase, rybách, vejcích, oříšcích, zelí a banánu. Množství obsaženého pyridoxinu klesá s uvařením potravin. 

Vitamin B6 je významný pro metabolismus bílkovin, sacharidů a tuků. Je důležitý pro tvorbu červených krvinek, brání depresím a podporuje dobrou náladu, snižuje riziko Alzheimerovy choroby, pomáhá při tvorbě hemoglobinu. Pomáhá při symptomech PMS. Snižuje riziko srdečních onemocnění a podporuje zdraví očí.


Nedostatek vitamínu B6 způsobuje i některá onemocnění jako je celiakie, Crohnova choroba, ulcerózní kolitida, která brání jeho vstřebávání. Dále může jeho nedostatek způsobovat deprese, oslabenost imunitního systému, anémii, poškození nervů. Pokud dojde k nedostatku vitamínu B6, vždy se jedná o komplexní nedostatek vitamínů skupiny B.

Denní doporučená dávka je u dětí v rozmezí od 0,1 mg - 1,2 mg a u dospělých v rozmezí od 1,3 mg do 1,7 mg. Denní dávka závisí na pohlaví i věku.

 Ojediněle se u některých lidí se mohou objevit vedlejší účinky: červená, svědivá vyrážka, popraskané bolestivé rty, prasklinky koutků, podrážděnost, deprese, úzkost, únava, periferní neuropatie (při dlouhodobém užívání vysokých denních dávek). 

Vyhledejte složení

1 2 3 4 5 6 a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Blog

Lipozomální vitamín C
Lipozomální vitamín C
Vitamin C (kyselina askorbová) je vitamin, který vaše tělo potřebuje k tvorbě krevních cév, chrupavek, svalů a kolagenu v kostech. Je také nezbytný pro proces hojení vašeho těla. Můžeme jej najít v potravinách jako jsou sladké brambory, paprika, melouny, citrusové plody, červené zelí, kiwi nebo chřest. 
N-Acetyl cystein (NAC)- „SUPERMAN“ mezi antioxidanty
N-Acetyl cystein (NAC)- „SUPERMAN“ mezi antioxidanty
N-acetyl cystein je antioxidant s četnými pozitivními vlivy na naše zdraví. Pomáhá chránit naše plíce, mozek a srdce. Bojuje proti infekcím a zánětům. Zvyšuje hladinu glutathionu a tím chrání tělo před oxidačním stresem, který bývá příčinou chronických onemocnění. V dnešním článku se dočtete o jeho benefitech, dávkování a případných vedlejších účincích.
Vše co potřebujete vědět o vitamínu K
Vše co potřebujete vědět o vitamínu K
Většina lidí o vitamínu K2 nikdy neslyšela. I přesto, že hraje tento vitamín zásadní roli v mnoha aspektech našeho zdraví, je v naší stravě vzácný a dosud mu nebyla věnována velká pozornost. Vitamín K objevil zubař Weston Price, který na počátku 20. století cestoval po světě a zkoumal vztah mezi stravou a nemocemi v různých částech světa. Zjistil, že přirozená, neprůmyslová strava měla vysoký obsah určité živiny, která podle všeho poskytovala ochranu proti zubnímu kazu a chronickým nemocem. Věří se, že právě tato tajemná živina byl vitamín K2.
Omega-3 nenasycené mastné kyseliny
Omega-3 nenasycené mastné kyseliny
Omega-3 mastné kyseliny jsou známé kvůli jejich dobrému vlivu na naše zdraví. V těle působí pozitivně na kardiovaskulární systém, pomáhají při budování svalové hmoty a příznivě ovlivňují naši náladu. Poněvadž si lidské tělo neumí vytvořit omega-3 mastné kyseliny, označují se tyto kyseliny jako „esenciální“, což znamená, že je musíme získat ze své stravy.