Kliknutím zde přejdete na BrainMarket.cz

Vitamín B5

Další názvy:
Kyselina pantothenová
Vitamín B5 neboli kyselina pantothenová je vitamín rozpustný ve vodě. Vzhledem k tomu, že se vitamín B5 v těle neukládá a je vylučován v moči, je důležité jej každý den doplňovat v potravinách. Vitamin B5 je důležitý, protože je nezbytný pro tvorbu krevních buněk a pomáhá přeměnit jídlo na energii. Je obsažen ve velkém množství potravin, ale při zpracování se ztrácí, proto je důležité potraviny konzumovat čerstvé. Vhodné je užívat vitamín B v komplexu.
Vyskytuje se ve vejcích, rybách, mléčných výrobcích, cereáliích a brukvovité zelenině.


Vitamín B5 dodává energii, rozkládá tuky, bílkoviny a sacharidy. Pomáhá při syntéze vitamínu A, podporuje účinky vitamínu B2. Udržuje zdravý trávicí systém. Pomáhá snížit hladinu cholesterolu a triglyceridů v krvi. Podporuje zdraví pokožky a vlasů.
Denní doporučená dávka je 5 mg u dospělých, u dětí je to mezi 1,7 mg - 4 mg. U těhotných žen je to 6 mg a u kojících žen 7 mg.

Nedostatek vitamínu B5 je výjimečný, protože se vyskytuje téměř ve všech potravinách. Nedostatek vitamínu B5 většinou souvisí s podvýživou. Jeho nedostatek se projevuje únavou, apatií, depresemi, poruchami spánku, bolestmi žaludku, nevolností, zvracením, svalovými křečemi a nízkou hladinou cukru (hypoglykémií).

 

Vyhledejte složení

1 2 3 4 5 6 a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Blog