Kliknutím zde přejdete na BrainMarket.cz

Vitamin B5

Další názvy:
Kyselina pantothenová
Vitamín B5 neboli kyselina pantothenová je rozpustný vitamín ve vodě. Vzhledem k tomu, že se vitamín B5 v těle neukládá a je vylučován v moči, je důležité jej každý den doplňovat v potravinách. Vitamin B5 je důležitý, protože je nezbytný pro tvorbu krevních buněk a pomáhá přeměnit jídlo na energii. Je obsažen ve velkém množství potravin, ale při zpracování se ztrácí, proto je důležité potraviny konzumovat čerstvé. Vhodné je užívat vitamín B v komplexu.

Vyskytuje se ve vejcích, rybách, mléčných výrobcích, cereáliích a brukvovité zelenině.


Vitamín B5 dodává energii, rozkládá tuky, bílkoviny a sacharidy. Pomáhá při syntéze vitamínu A, udržuje zdravý trávicí systém, podporuje účinky vitamínu B2. Pomáhá snížit hladinu cholesterolu a triglyceridů v krvi. Podporuje zdraví pokožky a vlasů.
Denní doporučená dávka je 5 mg u dospělých, u dětí je to mezi 1,7 mg - 4 mg. U těhotných žen je to 6 mg a u kojících žen 7 mg.

Nedostatek vitamínu B5 je výjimečný, protože se vyskytuje téměř ve všech potravinách. Nedostatek vitamínu B5 většinou souvisí s podvýživou. Pokud dojde k jeho nedostatku projevuje se únavou, apatií, depresemi, poruchami spánku, bolestmi žaludku, nevolností, zvracením, svalovými křečemi a hypoglykémií.

Při velmi vysoké dávce vitamínu B5 může dojít k následujícím vedlejším účinkům: průjem, zvyšuje, riziko krvácení, bolest hlavy, nevolnost.

Lidé s poruchou srážlivostí krve, přecitlivostí na vitamín B5 a lidé užívající aspirin by se měli vyvarovat užívání vitamínu B5.

Vyhledejte složení

1 2 3 4 5 6 a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Blog

Lipozomální vitamín C
Lipozomální vitamín C
Vitamin C (kyselina askorbová) je vitamin, který vaše tělo potřebuje k tvorbě krevních cév, chrupavek, svalů a kolagenu v kostech. Je také nezbytný pro proces hojení vašeho těla. Můžeme jej najít v potravinách jako jsou sladké brambory, paprika, melouny, citrusové plody, červené zelí, kiwi nebo chřest. 
N-Acetyl cystein (NAC)- „SUPERMAN“ mezi antioxidanty
N-Acetyl cystein (NAC)- „SUPERMAN“ mezi antioxidanty
N-acetyl cystein je antioxidant s četnými pozitivními vlivy na naše zdraví. Pomáhá chránit naše plíce, mozek a srdce. Bojuje proti infekcím a zánětům. Zvyšuje hladinu glutathionu a tím chrání tělo před oxidačním stresem, který bývá příčinou chronických onemocnění. V dnešním článku se dočtete o jeho benefitech, dávkování a případných vedlejších účincích.
Vše co potřebujete vědět o vitamínu K
Vše co potřebujete vědět o vitamínu K
Většina lidí o vitamínu K2 nikdy neslyšela. I přesto, že hraje tento vitamín zásadní roli v mnoha aspektech našeho zdraví, je v naší stravě vzácný a dosud mu nebyla věnována velká pozornost. Vitamín K objevil zubař Weston Price, který na počátku 20. století cestoval po světě a zkoumal vztah mezi stravou a nemocemi v různých částech světa. Zjistil, že přirozená, neprůmyslová strava měla vysoký obsah určité živiny, která podle všeho poskytovala ochranu proti zubnímu kazu a chronickým nemocem. Věří se, že právě tato tajemná živina byl vitamín K2.
Omega-3 nenasycené mastné kyseliny
Omega-3 nenasycené mastné kyseliny
Omega-3 mastné kyseliny jsou známé kvůli jejich dobrému vlivu na naše zdraví. V těle působí pozitivně na kardiovaskulární systém, pomáhají při budování svalové hmoty a příznivě ovlivňují naši náladu. Poněvadž si lidské tělo neumí vytvořit omega-3 mastné kyseliny, označují se tyto kyseliny jako „esenciální“, což znamená, že je musíme získat ze své stravy.