Kliknutím zde přejdete na BrainMarket.cz

Vitamin B12

Další názvy:
Kobalamin
Vitamín B12 je nezbytný vitamín pro správné fungování těla a to především pro funkci krvetvorby. Jedná o vitamín rozpustný ve vodě a často se využívá s dalšími vitamíny B. Vitamín B12 bývá uložen v játrech po několik let. Při nízké hodnotě se vitamín B12 podává injekčně. Umělou formou vitamínu B12 je kyanokobalamin a hydroxykobalamin, který je účinnější. Kobalaminy nacházející se v potravě se musí přeměnit na 2 aktivní formy a to na metylkobalamin a deoxyadenosylkolabamin.

Vyskytuje se ve vejcích, v červeném a drůbežím mase, mléčných výrobcích, kysaném zelí, vnitřnostech.

Vitamín B12 je velmi důležitý, protože zajišťuje funkci krvetvorby a kardiovaskulárního systému - snižuje riziko srdečních onemocnění snížením hladiny homocysteinu. Využívá se pro podporu ztráty paměti, Alzheimerovy nemoci. Dodává energii, podporuje lepší soustředění. Podporuje imunitní systém. Podporuje zdravý psychický stav, protože je důležitý při syntéze a metabolizaci serotoninu, léčí deprese a duševní poruchy. Podporuje trávicí systém, léčí záněty střev a průjem. Podporuje zdraví kostí a předchází osteoporóze. Některé výzkumy uvádějí, že může předcházet riziku makulární degenerace díky snížení hladiny homocysteinu (zvýšená hladina homocysteinu je spojená se zvýšeným rizikem makulární degeneraci). Podporuje zdravé vlasy, nehty a pokožku.
Denní doporučená dávka je od 0,4 μg -2,4 μg. 

Nedostatek vitamínu vzniká ze 2 důvodů, prvním důvodem je nedostatek vitamínu B12 ve stravě a druhým důvodem je to, že ho tělo nedokáže plně absorbovat z potravy kvůli nedostatečné produkci vnitřního faktoru.
Mezi rizikovou skupinu patří starší lidé, lidé s gastrointestinálními poruchami (Crohnova choroba, celiakie), lidé po gastrointestinální operaci (resekce střev), lidé s přísnou veganskou dietou, lidé užívající metformin ke kontrole hladiny cukru v krvi, lidé užívající léky na pálení žáhy.
Nedostatek se může projevit anémií, depresemi, únavou, svalovou slabostí, poruchou nálad, špatnou funkcí střev, únavou a špatným soustředěním. Nedostatek vitamínu B12 v počáteční fázi těhotenství může zvýšit riziko vrozených vad, jako jsou vady neurální trubice, navíc může vést k předčasném porodu nebo potratu.

Vzhledem k rozpustnosti ve vodě, není předávkování vitamínu B12 možné, protože se nadměrné množství vylučuje v moči. U některých jedinců se může objevit alergická reakce v podobě kopřivky.

Vyhledejte složení

1 2 3 4 5 6 a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Blog

Lipozomální vitamín C
Lipozomální vitamín C
Vitamin C (kyselina askorbová) je vitamin, který vaše tělo potřebuje k tvorbě krevních cév, chrupavek, svalů a kolagenu v kostech. Je také nezbytný pro proces hojení vašeho těla. Můžeme jej najít v potravinách jako jsou sladké brambory, paprika, melouny, citrusové plody, červené zelí, kiwi nebo chřest. 
N-Acetyl cystein (NAC)- „SUPERMAN“ mezi antioxidanty
N-Acetyl cystein (NAC)- „SUPERMAN“ mezi antioxidanty
N-acetyl cystein je antioxidant s četnými pozitivními vlivy na naše zdraví. Pomáhá chránit naše plíce, mozek a srdce. Bojuje proti infekcím a zánětům. Zvyšuje hladinu glutathionu a tím chrání tělo před oxidačním stresem, který bývá příčinou chronických onemocnění. V dnešním článku se dočtete o jeho benefitech, dávkování a případných vedlejších účincích.
Vše co potřebujete vědět o vitamínu K
Vše co potřebujete vědět o vitamínu K
Většina lidí o vitamínu K2 nikdy neslyšela. I přesto, že hraje tento vitamín zásadní roli v mnoha aspektech našeho zdraví, je v naší stravě vzácný a dosud mu nebyla věnována velká pozornost. Vitamín K objevil zubař Weston Price, který na počátku 20. století cestoval po světě a zkoumal vztah mezi stravou a nemocemi v různých částech světa. Zjistil, že přirozená, neprůmyslová strava měla vysoký obsah určité živiny, která podle všeho poskytovala ochranu proti zubnímu kazu a chronickým nemocem. Věří se, že právě tato tajemná živina byl vitamín K2.
Omega-3 nenasycené mastné kyseliny
Omega-3 nenasycené mastné kyseliny
Omega-3 mastné kyseliny jsou známé kvůli jejich dobrému vlivu na naše zdraví. V těle působí pozitivně na kardiovaskulární systém, pomáhají při budování svalové hmoty a příznivě ovlivňují naši náladu. Poněvadž si lidské tělo neumí vytvořit omega-3 mastné kyseliny, označují se tyto kyseliny jako „esenciální“, což znamená, že je musíme získat ze své stravy.