Kliknutím zde přejdete na BrainMarket.cz

Niacin

Další názvy:
vitamin B3
Vitamín B3 neboli niacin je vitamin, který je rozpustný ve vodě. Je také známý jako vitamín PP. Vyskytuje se ve 2 formách, první kyselina nikotinová je považována za provitamín a amid kyseliny nikotinové považován za vlastní vitamín. Tělo si tento vitamín nedokáže ukládat, proto je důležité ho denně doplňovat. Nadbytečné množství vitamínu je vyloučeno močí. Niacin je nutný pro uvolnění energie z potravy.
Niacin můžeme najít v játrech, drůbežím mase, semínkách slunečnice a luštěninách. 

Niacin působí při tvorbě energie v buňkách. Ovlivňuje metabolismus tuků a cukrů. Niacin posiluje funkci mozku, podporuje funkci nervové soustavy. Pomáhá snižovat hladinu LDL cholesterolu a zvyšovat hladinu HDL cholesterolu, také snižuje tuky v krvi a snižuje hladinu cukru v krvi, díky čemuž podporuje zdraví kardiovaskulárního systému. Pomáhá chránit kůži, chrání buňky před poškozením sluncem. Podporuje duševní stav. Pomáhá při léčbě schizofrenie. Léčí Pellagru.

Doporučené dávkování je:
děti:
1-3 let: 5-9 mg
4-6 let: 12 mg
7-10 let: 13 mg
mladiství a dospělí:
ženy: 13-15 mg
těhotné ženy: 17 mg
muži: 15-20 mg

Při nedostatku vitamínu B3 vzniká Pellagra charakterizovaná třemi D – demence, diarrhoea (průjem), dermatitida (zánět kůže). U nás je výjimečná. Nedostatek vitamínu B3 může způsobit únavu, objevení se vyrážek na kůži, zejména pokud je vystavena slunečním paprskům, poruchy trávení a zvýšení hladiny cholesterolu v krvi. Můžete mít deprese a poruchy psychiky. Nedostatkem niacinu jsou ohroženi zejména alkoholici a lidé s genetickou poruchou metabolismu tryptofanu.

Při užívání niacinu může dojít k vedlejším účinkům v podobě zčervenání, svědění pokožky, dále se může objevit bolest břicha, nevolnost, zvracení, může dojít ke snížení krevního tlaku, poškození jater nebo se může zvýšit kyselina močová v krvi a může dojít ke vzniku dny. 

Niacin by se neměl užívat při onemocnění jater a žaludečních vředech.

Vyhledejte složení

1 2 3 4 5 6 a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Blog

Lipozomální vitamín C
Lipozomální vitamín C
Vitamin C (kyselina askorbová) je vitamin, který vaše tělo potřebuje k tvorbě krevních cév, chrupavek, svalů a kolagenu v kostech. Je také nezbytný pro proces hojení vašeho těla. Můžeme jej najít v potravinách jako jsou sladké brambory, paprika, melouny, citrusové plody, červené zelí, kiwi nebo chřest. 
N-Acetyl cystein (NAC)- „SUPERMAN“ mezi antioxidanty
N-Acetyl cystein (NAC)- „SUPERMAN“ mezi antioxidanty
N-acetyl cystein je antioxidant s četnými pozitivními vlivy na naše zdraví. Pomáhá chránit naše plíce, mozek a srdce. Bojuje proti infekcím a zánětům. Zvyšuje hladinu glutathionu a tím chrání tělo před oxidačním stresem, který bývá příčinou chronických onemocnění. V dnešním článku se dočtete o jeho benefitech, dávkování a případných vedlejších účincích.
Vše co potřebujete vědět o vitamínu K
Vše co potřebujete vědět o vitamínu K
Většina lidí o vitamínu K2 nikdy neslyšela. I přesto, že hraje tento vitamín zásadní roli v mnoha aspektech našeho zdraví, je v naší stravě vzácný a dosud mu nebyla věnována velká pozornost. Vitamín K objevil zubař Weston Price, který na počátku 20. století cestoval po světě a zkoumal vztah mezi stravou a nemocemi v různých částech světa. Zjistil, že přirozená, neprůmyslová strava měla vysoký obsah určité živiny, která podle všeho poskytovala ochranu proti zubnímu kazu a chronickým nemocem. Věří se, že právě tato tajemná živina byl vitamín K2.
Omega-3 nenasycené mastné kyseliny
Omega-3 nenasycené mastné kyseliny
Omega-3 mastné kyseliny jsou známé kvůli jejich dobrému vlivu na naše zdraví. V těle působí pozitivně na kardiovaskulární systém, pomáhají při budování svalové hmoty a příznivě ovlivňují naši náladu. Poněvadž si lidské tělo neumí vytvořit omega-3 mastné kyseliny, označují se tyto kyseliny jako „esenciální“, což znamená, že je musíme získat ze své stravy.